کارین ترخیص

همانگونه که پیش تر اشاره شد صادر کنندگان و وارد کنندگان هر یک به فراخور وضعیت خود نگرانی هایی دارند که یکی از مهمترین آنها مربوط به نقطه انتقال ریسک می باشد. نقطه انتقال ریسک در اصطلاح به لحظه ای از تجارت اطلاق می گردد که مسئولیت کیفیت کالا از فروشنده به خریدار منتقل می گردد. استانداردها به این مقوله نیز پرداخته و منتهی به پیدایش اصطلاحات مختلف تجارت (موسوم به اینکوترمز) 1 شده است.

اینکوترمز علاوه بر رسیدگی به نقطه انتقال ریسک، درباره مباحثی چون هزینه حمل و نقل و بیمه انتقال و غیره استاندارد هایی را تدوین کرده که مهمترین اصطلاحات آن عبارتند از:

1 ) FOB (Free On Board)

در این مسئولیت کیفیت کالا به محض بارگیری در وسیله حمل (کامیون، قطار، هواپیما و خصوصاً کشتی) از فروشنده به خریدار منتقل می گردد. بدیهی است که هزینه حمل و نقل در این وضعیت با خریدار است.

2 ) C&F (Cost and Freight)

در این حالت مسئولیت پرداخت هزینه حمل و نقل با فروشنده خواهد بود.

3) CIF (Cost Insurance Freight)

در این حالت مسئولیت پرداخت هزینه حمل و نقل و بیمه کالا به عهده فروشنده می باشد.

نقش موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در تجارت

میدانیم که صادرات و واردات بی رویه و بدون کنترل مشکلات زیادی را به همراه دارد. اگر بر امر صادرات نظارت کافی صورت نگیرد، باعث خدشه دار شدن موقعیت کالاهای ایرانی در جهان شده و عدم نظارت بر واردات کالاها نیز موجب وارد شدن کالاهای نا مرغوب به کشور و متضرر شدن جامعه (مردم)می گردد، لذا وجود یک ارگان ناظر در زمینه صادرات و واردات امری اجتناب نا پذیر بود و این نظارت یکی از این وظایف مهم موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران است.

مطابق ماده 3 فصل دوم قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب سال 1371 دو ماموریت مهم این موسسه عبارت است از : الف) کنترل کیفی کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری و جلوگیری از صدور کالاهای نا مرغوب به منظور فراهم نمودن امکان رغابت با کالاهای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بین المللی. ب) کنترل کیفیت کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری به منظور حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان داخلی و جلوگیری از ورود کالاهای نا مرغوب خارجی. موسسه استاندارد و نیز اجرای این ماموریتها را به ادارات کل استان ها که گمرکات کشور در آنها واقع هستند تفویض کرده است.

اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران

اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران یکی از ادارات تابعه موسسه استاندارد بوده که علاوه بر انجام سایر ماموریتها، امر نظارت بر صادرات و واردات کالاها از گمرکات مستقر در استان تهران را نیز به عهده دارد که این مسئولیت بر عهده اداره بازرسی و نظارت بر امور صادرات و واردات این اداره کل می باشد.

در بخش صادرات با هدف توسعه صادرات و جلب اطمینان خریداران خارجی و حفظ حسن شهرت کالاهای ایرانی، علاوه بر کالاهایی که تولید آنها در کشور بر اساس مصوبه شورای عالی استاندارد، مشمول اجرای مقررات استاندارد اجباری است، شش قلم خشکبار شامل پسته، کشمش، خرما، برگه زرد الو، زیره و زعفران نیز مشمول مقررات استاندارد اجباری جهت صادرات هستند.

در بخش واردات به منظور حمایت از مصرف کنندگان داخلی و همچنین جلوگیری از ورود کالاهای نا مرغوب تعدادی از کالاها (مصوب شورای عالی استاندارد) و تعداد دیگری از اقلام (مصوب هیات محترم وزیران)مشمول اجرای مقررات استاندارد اجباری برای واردات می باشند که ترخیص آنها از گمرکات واقع در استان تهران منوط به صدور مجوز مربوطه از اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران می باشد.

قابل ذکر است در حال حاضر استان تهران دارای 9 گمرک است که عبارتند از:

1) گمرک غرب

2) گمرک شهریار

3) گمرک حوزه 1 فرودگاه مهر اباد

4) گمرک حوزه 2 فرودگاه مهر اباد

5) گمرک جنوب

6) گمرک امانات پستی

7) گمرک پیام

8) گمرک نمایشگاه بین المللی

9) گمرک فرودگاه امام خمینی(ره)

10) نمونه سازمانی اداره بازرسی و نظارت بر امور صادرات و واردات

پاسخ بدهید

fa_IR