کارین ترخیص

بر حسب خریدار و فروشنده از یک ملیت یا از دو ملیت مختلف باشند داد و ستد کالا بین آنها خرید و فروش داخلی و یا صادرات و واردات تعریف می گردد که که هر یک از این دو معامله تابع استانداردهای خاص خود می باشند بنابرین لازم است در اینجا با انواع استانداردهای اشنا شویم.

1 ) استاندارد ملی

استانداردی است که با بهره گرفتن از نتایج حاصل از علوم و فنون و نظر کارشناسان، دست اندرکاران و مسئولان مربوطه در سطح یک کشور توسط موسسه استاندارد آن کشور تعیین، تدوین و منتشر می گردد برای مشخص شدن استاندارد ملی یک کشور مواردی از قبیل شرایط اقتصادی، جغرافیایی و امکانات موجود در نظر گرفته می شود. استاندارد ملی حسب مورد در خصوص تولیدات، آیین های کار، خدمات و … مصداق می یابد. اهم اهداف مورد نظر در تهیه و اجرای استاندارد های ملی عبارتند از: حفظ و ارتقاء سطح تکنولوژی، حمایت از مصرف کننده و تولید کننده نهایتاً تامین منافع ملی

شکی نیست که خریداران و فروشندگان مقیم یک کشور باید از استانداردهای ملی آن کشور تبعیت نموده و مطابق آن عمل نمایند.

2 ) استاندارد منطقه ای

استانداردی است که جهت تسهیل مبادلات تجاری، در منطقه ای خاص، متشکل از تعدادی کشور همجوار یا گروهی از کشور های دارای مبادلات بازرگانی مشترک تهیه، منتشر و اعمال می شود، مانند استاندارد های اروپایی که برای کالا های مورد مبادله در کشور های عضو اتحادیه اروپا مصداق و اعتبار دارد و علامت اختصاری آن CE است. CE که مخفف Conformite Europeenne به معنای انطباق با استاندارد های اروپایی است و نشان می دهد که کالای مورد نظر با شرایط تعیین شده درباره ایمنی، بهداشت، محیط زیست و حمایت از مصرف کننده انطباق دارد.

اگر صادر کننده و وارد کننده یک کالا مقیم دو کشور در منطقه ای خاص مثل اروپا باشند باید تابع همان استاندارد منطقه ای مورد نظر باشند.

3 ) استاندارد بین المللی

استانداردی است که با توجه به شرایط روز دنیا و بنا به ضرورت، ایجاد آن توسط سازمان های بین المللی مربوطه از قبیل سازمان جهانی استاندارد (ISO) تهیه، تصویب و منتشر می گردد.

این نوع استانداردها همانگونه که از نامشان پیداست در کلیه کشور های جهان اعتبار دارند و این بدان معناست که صادر کنندگان و وارد کنندگان واقع در دو کشور مختلف می توانند داد و ستد کالای خود را به پشتوانه استانداردهای بین المللی انجام دهند.

پاسخ بدهید

fa_IR