کارین ترخیص

در تجارت بین المللی برای آنکه طرفین قرارداد از مشخصات کامل کالای مورد معامله، شرایط پرداخت،نحوه حمل،بسته بندی و سایر موارد اطلاع کافی داشته باشند نیاز به اسناد بازرگانی دارند که به شرح زیر می باشند:

۱- پیش فاکتور Proforma Invoice

سندی است که فروشندگان کالا پس از ارائه مظنه و نهایی شدن قیمت و سایر شرایط به درخواست خریدار جهت اخذ مجوزهای ورود برای افتتاح اعتبار اسنادی و یا پرداخت وجه صادر می نماید. مواردی که در پیش فاکتور درج میگردند عبارتند از: شرایط معامله، قیمت کل، قیمت واحد، شرایط حمل، مشخصات خریدار و فروشنده، نحوه حمل، مبدا و مقصد حمل، زمان تحویل، شرایط پرداخت، نحوه بسته بندی، اعتبار پیش فاکتور و غیره.

۲- سیاهه تجاری Commercial Invoice

یکی از اسناد مهم می باشد که فروشنده کالا، به نام خریدار و به همراه سایر اسناد طبق قرارداد برای خریدار ارسال می نماید. زمانی که فروشنده کالای موردنظر را آماده حمل می نماید قیمت و کلیه اطلاعات و مشخصات خریدار را روی سیاهه تجاری درج نموده تا طبق شرایط قرارداد بصورت مستقیم و یا از طریق بانک کارگزار خود ارسال نماید.

۳- لیست بسته بندی Packing list

این سند نشان دهنده تعداد کالاهای موجود در هر کارتن، پالت و یا هر نوع بسته بندی مورد توافق خریدار و فروشنده می باشد.این نوع سند هنگام ترخیص کالا در گمرک فروشنده و خریدار بسیار اهمیت دارد.

۴- بارنامه Bill Of Lading

سندی است که حمل کننده یا نماینده وی پس از وصول کالا صادر می نماید و حاکی از حمل کالای معینی از یک نقطه (مبدا حمل) به نقطه دیگر (مقصد حمل) با وسیله حمل مورد توافق (کشتی، قطار، کامیون، هواپیما و یا ترکیبی از آنها) در مقابل کرایه حمل معینی می باشد.

۵- فاکتور حمل Invoice Freight

سندی است که توسط شرکت حمل و نقل باید صادر گردد و میزان کرایه حمل، محل و نوع وسیله حمل در آن قید شود و توسط فروشنده طبق شرایط اعتبار جهت معامله اسناد به بانک معامله کننده ارائه می گردد. سند مذکور باید به تایید اتاق بازرگانی محل صدور برسد.

۶- گواهی مبدا Origin Certificate Of

سندی است که مبین نام کشور سازنده کالا است و این فرم توسط اتاق بازرگانی محل در کشور فروشنده تکمیل و گواهی می گردد.

۷- گواهی بازرسی کالا Inspection Certificate

این گواهی توسط موسسات بازرسی بین المللی که مورد تایید بانک مرکزی می باشند صادر می گردد. معمولاً این نوع گواهی برای تطابق کمیت، کیفیت و نوع بسته بندی کالای مورد نظر طبق موارد مندرج در پیش فاکتور،  قرارداد، اعتبار اسنادی و یا نمونه کالا می باشد.

۸- گواهی بهداشت Health Certificate

این نوع گواهی برای خرید مواد غذایی، دامی و… می باشد که توسط خریدار درخواست و گواهی مربوطه توسط وزارت خانه های بهداشت، کشاورزی و یا دامپروری کشور فروشنده صادر و تایید می پردد.

۹- گواهی تجزیه کالا Analyze Certificate

این گواهی مبین تجزیه مواد اولیه کالای مورد نظر می باشد که می بایست توسط یک آزمایشگاه مستقل و معتبر صادر و تایید گردد.

۱۰- گواهی بازرسی کیفی/تطابق کالا .C.O.I. / V.O.C

نظر به اینکه برخی کالاها باید طبق استانداردهای ملی و یا بین المللی تولید شوند و موسسه استاندارد مجوز ورود این نوع کالاها را که استاندارد نداشته باشند نمی دهد لذا زمان ثبت سفارش در وزارت بازرگانی ورود این نوع کالاها را مشروط به اخذ گواهی بازرسی کیفی کالا می نماید.

شرکت کارین ترخیص در زمینه تنظیم اسناد تجارتی به دلیل سابقه ای طولانی و به منظور کاهش زمان تنظیم این اسناد میتواند به مشتریان کمک کند.

پاسخ بدهید

fa_IR